"Man
'Arofa Nafsahu Faqod 'arofa Rabbahu, Wa man a'rofa Rabbahu , Fasadal
Jasad"
"Barangsiapa
mengenal akan dirinya maka mengenallah akan Tuhannya. Dan barangsiapamengenal
akan Tuhannya ,binasalah jasadnya"
Perkataan
'diri' adalah terjemahan ke bahasa melayu dan di dalam istilah arabnya ialah
NAF'S . Diri itulah NAF'S walau pun apa istilahnya ia menunjukkan kepada bangsa
NAF'S yakni nafsu atau jiwa, diri yang mempunyai hati ,perasaaan ,akal ,nafsu
dan berkehendak. Yang makan dan minum itu tubuh ,tetapi yang merasa kenyang
,lapar dan dahaga itulah diri atau NAF'S . NAF'S inilah juga yang akan merasa
bahagia atau derita ,diseksa atau menikmati syurga Allah Ta'ala di dunia dan di
akhirat . Inilah yang dimaksudkan dengan NAF'S yang merangkumi qalbu/hati
,jiwa, perasaan, akal ,budi ,danyang seumpamanya .Fahamilah betul-betul.
Adakah
NAF'S ini yang dapat mengenal Tuhan ? Apabila NAF'S telah disucikan dan berada
di martabat insal kamil pada maratabat Nafsu Kamaliah barulah ia benar-benar
mengenal Tuhan kearana ketika itu ia mendapat panduan dari RUH yang ditugaskan
untuk membimbing NAF'S dan mengingatkan jalan kembali kepada Allah Ta'ala.
Kalimat
Ruh itu sangat luas istilahnya dan banyak pula tafsirannya menurut takrif
masing-masing samaada pada lughat baik pun pada ilmu yang khusus seperti ilmu
tasauf dan ilmu tarekat., Ada yang memberi erti Ruh itu Jawahir (kata jamak
/pulral bagi jauhar). Ada yang memberi erti Ruh itu nyawa.. Ada yang memberi
erti Ruh itu Jiwa.
Yang
paling tepat adalah sebagaimana Allah Ta'ala berfirman didalam Al Quran. ROH
itu diertikan Ruh itu sebagai 'Amar Rabbi", maksudnya Urusan Tuhanku. ROH
itu Amar Allah , maksudnya Urusan Allah. ROH dengan pengertian Amar Allah
adalah dihidupkan dengan sifat Hayat Allah ta'ala. Maka Ruh itu lah yang menghidupkan
tuannya iaitu jasad , jisim atau tubuh.
Aku telah meneliti kitab2 bahasa melayu jawi terdahulu seperti kitab Lubabub Tasauf karangan Syeikh Ibrahim b. Hassan Al Kurani yg diterjemahkan oleh Syeikh Abdul Rauf Al Fansuri dimana 'RUH' itu diterjemahkan kepada 'NYAWA' . Jadi istilah 'NYAWA' dan 'ROH' itu adalah menunjukkan kepada barang yg sama jua. Ini adalah makna yg paling tepat menurut fahamanku.. Kerana dengan ada Ruh itu menghidupkan tubuh atau jasad. Sekiranya Ruh sudah dicabut dari jasad maka manusia itu dikatakan mati atau sudah hilang nyawanya. ROH dan NAF'S adalah 2perkara yang dikekal oleh Allah Ta'ala maka yang mati itu tubuh atau jasad. ROH akan kembali mengadapTuhan Robbil 'alamin sebagaimana Allah Ta'ala berfirman , "Innalillahiwainna ilaihi rooji'un" manakala NAF'S akan menerima balasan samaada bahagia atau kecelakaan di akhirat kelak. Fahamkan betul-betul.
Aku telah meneliti kitab2 bahasa melayu jawi terdahulu seperti kitab Lubabub Tasauf karangan Syeikh Ibrahim b. Hassan Al Kurani yg diterjemahkan oleh Syeikh Abdul Rauf Al Fansuri dimana 'RUH' itu diterjemahkan kepada 'NYAWA' . Jadi istilah 'NYAWA' dan 'ROH' itu adalah menunjukkan kepada barang yg sama jua. Ini adalah makna yg paling tepat menurut fahamanku.. Kerana dengan ada Ruh itu menghidupkan tubuh atau jasad. Sekiranya Ruh sudah dicabut dari jasad maka manusia itu dikatakan mati atau sudah hilang nyawanya. ROH dan NAF'S adalah 2perkara yang dikekal oleh Allah Ta'ala maka yang mati itu tubuh atau jasad. ROH akan kembali mengadapTuhan Robbil 'alamin sebagaimana Allah Ta'ala berfirman , "Innalillahiwainna ilaihi rooji'un" manakala NAF'S akan menerima balasan samaada bahagia atau kecelakaan di akhirat kelak. Fahamkan betul-betul.
Assalamualaikum ...
BalasHapusRoh dan Naf's adalah 2 perkara yg kekal oleh allah... betul jika saya katakan NAF'S ITU ADALAH NAFSU. saya yg serba kurang ini Minta penjelesan Naf's.. adakah is berserta dg roh bila terciptanya "nur muhammad" terima kasih ...